2006 - Dolores Maiz Casas - pressemed.

Dolores Miaz Casas "Geo Grafias"

Traditionen tro har Holstebro Kunstforening fernisering på juleudstillingen første søndag i advent, d. 3. december klokken 14.00.

Det er altid med store forventninger kunstforeningen åbner en udstilling, men de er særlig store i år, idet det gennem et langt arbejde er lykkedes at få den argentinske billedkunstner, Dolores Maiz Casas, til at udstille.

Dolores Maiz Casas har en lang række udstillinger bag sig i det latinamerikanske, og underviser bl. a. på kunstakademiet i Buenos Aires, men når dørene åbnes for udstillingen på Jens Nielsen og Olivia Holm-Møller Museet er det for intet mindre end en Europa-premiere for den argentinske kunstner.

Dolores Maiz Casas har gennem hele det forløbne år arbejdet målrettet mod netop denne udstilling, således at det ikke bare bliver en samling billeder, men at de udgør et samlet hele, der netop er skabt til dette museum, som hun har studeret gennem grundplaner og fotos.  Det betyder også at det for de fleste af billedernes vedkommende er første gang de vises for offentligheden. Så det er på mange måder en premiere, der finder sted her i Holstebro.

Udstillingen hedder Geo Grafias, idet Dolores Maiz Casas gennem nogen tid har arbejdet med vor klode som motiv. Dolores Maiz Casas’ billeder er billeder af kloden, lande, kontinenter og verdensrummet omkring. Og ved synet af Dolores Maiz Casas billeder kan man ikke undgå at få et varmere og mere nuanceret billede af vores verden. For det er ikke atlassets kolde og saglige landkort med politiske eller klimatiske grænser vi ser. Dolores Maiz Casas maler menneskets planet. Det er den bløde, frodige planet, der er menneskets hjem og uendelige mulighed der males. Det er også det alvorlige. I det geografiske blandes det menneskelige, det historiske og det kosmiske. På et af billederne – det, der er blevet vartegn for udstillingen – ser vi dels et varmt kontinent, der er Amerika, vi ser de spanske conquestadores gå i land og møde de indfødte. De spanske med våben i hånd og karavellerne liggende bag sig. Det er historien, kulturmødet, og på en måde en del af skabelsen af netop Latinamerika, vi ser.

På andre billeder, hvor mennesket optræder, er det også i universelle sammenhænge og i en stil, der trækker linier helt tilbage til hulemalerierne. Det universelle, det historiske og kulturen er en vigtig del af motiverne, så selv om billederne ofte har landkortets form bærer de en fascinationskraft af, hvor smuk en planet, vi bebor.

Udstillingen omfatter både malerier og akvareller, og akvarellernes motiver er abstrakte med en organisk tilknytning til jorden og naturen - farverne, formerne og kraften.

Udstillingen er som alle Holstebro Kunstforenings udstillinger en salgsudstilling. Da priserne i Argentina er noget lavere end i Danmark, er der her mulighed for at skaffe sig gedigen kunst til væggene for en overkommelig pris, og for virksomheder med international orientering er der oplagte chancer for at pryde domicilet med kunst, der signaliserer det bedste ved et udblik over verden

Dolores Maiz Casas vil være til stede ved ferniseringen, og for at det musikalske indslag kan være udstillingen værdigt vil den herboende, argentinskfødte pianist Rodolfo Llambias spille til åbningen. Det er ikke hverken Danmarks- Europa- eller verdenspremiere, for Rodolfo Llambias har givet koncerter i snart sagt hele verden.

Ved ferniseringen er Holstebro Kunstforening vært ved et lille traktement og alle er velkomne.

Udstillingen løber til 4. februar 2007